Log ind

Guide: Gode produktbillede

  1. Amoa
  2. Artikler
  3. Guide: Gode produktbillede

Hvis du sælger på nettet er en af de absolut vigtigste ting du kan bruge tid og energi på, gode produktbilleder. Lige meget hvor fantastisk et produkt du har, og hvor spændende og fangende en produkttekst du skriver, er folk hurtigt videre, hvis billederne ikke fortæller samme historie. Som oftest når køberne slet ikke til at læse teksten, hvis billedet ikke fanger. Den gode nyhed er at det ikke behøver være svært, kræve dyrt kameraudstyr eller tunge billedbehandlingsprogrammer.

Hvorfor er billeder så vigtige?

Vi lever i en tid hvor folks opmærksomhed er kort, og hvor de fleste har lært (ofte underbevidst) at scanne store mængder af information og billeder på forbløffende kort tid. Vi har lært at sortere støjen og det kedelige fra, og finde frem til det spændende. Om det er når vi scroller gennem facebook og instagram, nyheder og artikler, eller når vi bevæger os rundt på diverse webshops, er trenden den samme. På få sekunder er vi i stand til at gennemgå hele sider af informationer og billeder, og fange om noget er interessant. Hvis ikke, er vi videre. Det er i de få sekunder dit produktbillede skal fange købernes opmærksomhed.

Der er flere studier der har undersøgt vigtigheden af gode produktbilleder, men fælles for dem alle er at 80-90% af de adspurgte nævner billeder som det vigtigste når de vælger at købe et produkt online.

Hvordan tager man gode produktbilleder?

1) Lys(!)

Lys er ubestridt den vigtigste faktor for gode billeder. Kort sagt; God naturlig belysning giver flotte og iøjnefaldende produktbilleder. Dårlig eller lav belysning giver kedeligt og uinteressant billeder.

Søg for at tage dine billeder i omgivelser med masser af naturligt lys, og specielt dagslys. Dagslys giver de flotteste og skarpeste billeder, der ser naturlige ud. I modsætning til mange lamper, giver dagslys også en naturlig varm farve, hvor lampelys ofte er for guld eller hvor blegt. Hvis der er lidt eller intet dagslys, når du skal fotografere, så sørg for at tænde så mange lamper som muligt, og helst forskellige steder i rummet, så lyset falder naturlig og fra flere sider samtidig. Lys der reflekteres fra væge, giver et meget mere naturligt udtryk.

Skarpt og direkte lys kan være svært at arbejde med, og giver uheldige skygger der skjuler detaljer.

Eksempler på billede med forskellige belysning:

placeholder

Lidt om blitz: Som udgangspunkt skal du altid undgå at bruge blitz som den eneste belysning. Blitz giver et skarpt, blegt og meget direkte lys, der får dine produktbilleder til at se unaturlige ud. Nogle kameraer kan justere lysstyrken på blitzen ned. Det kan hjælpe lidt. Et andet trick, hvis der ikke kan skrues ned for blitzen, er at sørge for at blitzlyset enten er indirekte eller diffust. Det kan gøres ved at holde et papir eller pap foran blitzen, så du enten lyser igennem, eller reflektere blitz lyset op i loftet.

Prøv at leg med forskellige lysopsætninger. Det kan faktisk være helt sjovt, og kan gøre en kæmpe forskel for udtrykket i dine billeder!

2) Kamera og udstyr

Myte: Gode billeder tages med et godt (og dyrt) kamera. Lad os aflive det en gang for alle. Et godt billede er ikke afhængigt af dyrt udstyr. Et godt kamera gør det nemmere, men er ikke det vigtigste. De fleste mobiltelefoner er i dag udstyret med et kamera der kan tage fantastiske billeder, og for de fleste er der mere en rigeligt. Med en god opstilling, og massere af naturligt lys, kan selv et gammelt iPhone kamera, skyde et flot billede (ovenstående billeder er taget med et mobil kamera)

3) Kontekst, omgivelser og storytelling

Det er vigtigt, at du overvejer, hvor meget kontekst du skal bruge for at vise dit produkt. Nogle produkter kan sagtens bære at blive vist helt uden kontekst, men andre kan have stor værdi af at blive vist i omgivelser hvor de passer ind. Spørg dig selv, om selve varen er nok, eller om det måske er mere overbevisende at se den i brug. Det vigtige er at finde en balance hvor det hele ikke blive for rodet.

Hvis du har mange produkter kan det også være en fordel, at sørge for at omgivelserne og stilen i dine produktbilleder er nogenlunde ens. Sørg for at dine produkter har nogenlunde samme lyssætning. Hvis du har mange produktbilleder, hvor nogle er mørke, og nogen er taget i dagslys, kan give et rodet udtryk i din butik.

4) Flere billeder

Husk at du kan tilføje flere billeder til et produkt. Hvert produkt har et primært billede, og et ekstra billedgalleri. Du kan med fordel have et “rent/simpelt” billede som dit primære produktbillede, og så have flere i-brug/kontekst billeder som ekstra billeder til produktet.

Det kan være svært for en eventuelt køber at få en ide om specielt størrelse og form, og her kan ekstra billeder, taget fra andre vinkler, være en kæmpe hjælp.

Forskellige produkter har gavn af forskellige billeder. Smykker kan have stor værdi af billeder der viser det på en model, for at vise størrelse og stil. Kunstgenstande kan have gavn af billeder fra forskellige vinkler. Dekorative produkter, fx til boligindretning, sælger bedre med stemningsbilleder, hvor produktet vises i flotte/stemningsfulde omgivelser.

Når du tager billeder, så tænk over hvad du gerne ville se, hvis du skulle købe det.

Opsummering

Det skal du gøre:

  • Klare og skarpe billeder med god naturlig belysning
  • Vis produktet i dets kontekst
  • Flere end 1 billede. Fra forskellige vinkler. Nærbilleder af detaljer

Det skal du ikke gøre!

  • Modelbilleder, der ikke viser hvordan produktet faktisk ser ud
  • Små billeder
  • Slørede, mørke og/eller grynede billeder
  • Flere billeder der er ens