Log ind
Lærkes Roderier Blog
Blogindlæg

Hvorfor er fragt egentlig så dyrt?

29. januar 2024

Dyr fragt er desværre noget, der kan få folk til ikke at købe et produkt på nettet, de ellers havde set sig lune på. Og det giver god mening. Det kan immervæk være en ret stor procentdel af varens pris, der lige bliver lagt oveni. Og det er ærgerligt. Der er bare ikke så meget at gøre ved det.
Det er ikke fordi vi, som sælger vores håndlavede produkter, absolut selv synes, den der fragtpris er fair. Og i mange tilfælde, gør vi også, hvad vi kan, for at minimere den, men i sidste ende er fragtpriserne bestemt af fragtfirmaerne, og det har vi desværre ingen indflydelse på. 😒

Jeg vil spare dig for hele oversigten over hvad fragt koster med en masse forskellige firmaer. Men ud fra min egen erfaring, håber jeg at kunne male et billede af hvordan situationen egentlig er. Man skulle tro, at der med en stigende mængde fragt af alt muligt, vi køber via internettet, efterhånden kom bedre priser og bedre muligheder, men det er desværre ikke rigtigt tilfældet. Det virker som om priserne bare stiger og stiger. Og det er altså noget, der kan mærkes. Nok især for os, som køber og sælger håndlavede produkter.
Som meget lille virksomhed, eller som enkeltperson, der slet ikke er en virksomhed, i den forstand, er der ikke mange muligheder, for at lave større fragtaftaler, eller give folk mulighed for at købe for et givent beløb, og give fragten i rabat.

Dækker sælger fragten, tjener man naturligvis bare mindre på sit produkt, og så kan forretningen, eller hobbyen, simpelthen ikke løbe rundt.
Små kunstnere og håndarbejdere kræver jo som regel ikke urimelige priser i forvejen, men vi vil selvfølgelig gerne tjene lidt på vores håndværk.
Og vi ved jo godt at fragt er dyrt, så vi forsøger allerede at begrænse omkostningerne så meget som muligt. I mange tilfælde er det derved kun selve fragten, man betaler for som køber.

I mit tilfælde sker det ved, at jeg gemmer forskellige æsker, boblekuverter, der kan genbruges, og andet pakke materiale, så jeg kan bruge det gratis, i stedet for at jeg, eller køber, skal betale omkostninger til dette også. Så er det, som bonus, også bæredygtigt!
Og jeg gør selvfølgelig mit bedste for at pakke fint og forsvarligt ind, med det jeg så har til rådighed. 🙂

Måske kan man, i nogle tilfælde, forhandle med en sælger, om hvad fragten koster, eller undersøge om der er alternative muligheder, (hvis man f.eks. er villig til at få pakken uden omdeling og hente i en pakkeshop, eller hvis man kan hente den hos sælger) men oftest vil svaret desværre være, at den angivne mulighed simpelthen allerede er den billigst mulige løsning.

Priserne

Da jeg først begyndte at sælge mine håndlavede produkter, og bevares, det er længe siden efterhånden, kostede det 6-8 kr, at sende et brev med PostDanmark.
Den størrelse ting jeg sendte, kunne jeg oftest pakke, så de lige kunne komme gennem sprækken i de røde postkasser. Ellers kunne jeg gå ind på posthuset, i min lokale Brugs, og stadig sende dem, som brev, til en billig pris.

Med de nye priser her efter nytår 2024, (og det er altså priserne i skrivende stund, med forbehold for, at de nok ændrer sig i fremtiden) kan jeg gå ned i en postkasse og afsende et brev på maks 100g, som ikke er sporbart. (dvs. Hvis det forsvinder er der ikke noget at gøre, og PostNord tager ikke ansvaret) Det vil så blive leveret indenfor 5 arbejdsdage. For 25kr! Vejer det mellem 100 og 250g koster det 50kr. 🤨

25 kr er stadig den billigste løsning til nogle typer forsendelser jeg selv har, men til den pris, er jeg nød til at medregne, at forsendelsen ikke er sporbar og ikke er forsikret.

Af den grund har jeg, udover PostNord, primært selv sendt med DAO. Jeg køber pakkekoder (som ikke kræver printer) via DBA. Og så er det billigste, jeg kan få, et sted mellem 40 og 50kr, afhængigt af vægt, og om det er med omdeling eller til pakkeshop. Det siger de, tager 2-4 dage, men som regel er de hurtigere end 4.
I øvrigt får både jeg og sælger besked om hvert trin i forsendelsen. Når jeg har indleveret pakken, når pakken er leveret, og hvis det er i pakkeshop, når pakken er afhentet af modtageren. Og bliver den ikke afhentet, får jeg den automatisk retur.
På den måde kan alle parter følge med, og får altså en noget mere tryg oplevelse, der i min optik i hvert fald, er lidt ekstra værd!
Der kan stadig ske fejl. Men jeg synes altså, det bliver lettere for alle at handle, med vished om, at sælger selvfølgelig afsender varen, og køber også modtager den!

Den billigste fragtløsning til pakkeshop, jeg kan finde lige nu, er, hvis man har mulighed for at sende og modtage via Instabox. Det koster 29 kr. Dog findes de ikke nok steder endnu, til at det i ret mange tilfælde kan betale sig i praksis. Jeg bor i en lille by, udenfor Roskilde på Sjælland. Og jeg skal altså de 10 km, ind til midtbyen, for at finde den nærmeste instabox. Måske er det samme gældende, eller værre, for modtageren.
Så den mulighed er heller ikke, for alle, en god løsning endnu.

Dog glæder jeg mig til at følge udviklingen.
Hvis de ruller instaboxes ud i flere danske byer, og priserne kan holdes på et lignende niveau, er det interessant at se, om det kunne sætte skub i konkurrencen på fragt markedet. Måske går vi bedre tider i møde. 🙂

Jeg ved ikke rigtigt hvor brugbart det egentlig er, det her indlæg, men det giver forhåbentlig et lille indblik i overvejelserne, som vi med små butikker, på en side som Amoa, går og bakser med, når det handler om fragtpriser.

Tak fordi i læste med. 😊

Skrevet af:
Lærke

Multi-krea-fjollehoved af aller fornemmeste rang! 🤪

Om Lærkes Roderier

Hej! Jeg er Lærke fra Lrke.dk – En blog, hvor jeg skriver guides til alle mulige kreative projekter, + lidt opskrifter og andet forskelligt. I... Læs mere

Følg butikken