Den gode Produkttitel
Hvis produktbilledet er det der fanger opmærksomheden, så er det din produkttitels job at overbeviser køberen om at det de kigger på, faktisk er det de tror det er. Det handler om at få de vigtig detaljer med, så klart og præcist som muligt. Følgende artikel forsøger at komme med tips og tricks til både titler, og et par råd til hvad man ikke skal gøre.
Produkttitler
Før vi snakker om selve teksten og ordlyden, bliver vi nød til at snakke om længden og ordstillingen på titlerne. På Amoa bliver titler vist i to former: En afkortet version på listevisninger, og en fuld længde på produktsiderne.
Afkortet produkttitel på lister:
På listevisninger vises produkttilter i en afkortet version, der skjuler alt efter ~20 tegn (lidt afhængig af på bredden af bogstaver: fx fylder “lilje” mindre end “væske”). Det betyder at det kan være en fordel at have det/de vigtigste ord først i titlen. Eksempel:
På første billede kan køberen tydeligt se at det er sæbe, og er vegansk.
På andet billede, kan vi kun se at det er noget med blå og rød, men ikke hvad det faktisk er.
(I titel eksemplerne nedenfor har vi markeret den del der skjules i listevisninger med grå farve)
Hvordan skriver man en god produkttitel:
Mange tror at en produkttitel skal være så beskrivende som muligt, og dække så mange aspekter af ens produkt som muligt (det man kalder keywords). Det er en fejl. De to vigtigste ting for en titel er følgende:
1) At kunden forstår hvad de kigger på.
2) At kunden finder dit produkt hvis de søger efter det (fx hvis de søger efter “vegansk sæbe” eller “håndlavede bordskånere”)
(punkt 2 kommer vi nærmere ind på senere i guides, i afsnittet “Optimerede produkttitler”)
Vi plejer også at sige at en produkttitel, som udgangspunkt, skal være noget du ville sige til en kunde, hvis du snakkede med dem ansigt-til-ansigt. Unaturlige titler med mange keywords bliver rodede at læse, og kan virke falske. Eksempel:
- Ikke god: “Unik håndlavet halskæde i sølv med Tahiti perler. Mors dag gave. Til kvinder og piger.” (bemærk, kun den sorte del bliver vist i listevisninger)
Det er ikke kun fordi sådan en titel er alt for lang og kunstig, den er også overflødig. Dine kunder kan sagtes bedømme om det er en halskæde til piger, og om den vil være god som mors dag gave. Dit produktbillede skulle også gerne vise mange af de ting helt af sig selv. Det ville være meget mere naturligt at holde sig til det vigtigste element i produktet, og underbygge hvad der skiller sig ud. En bedre titel ville derfor være:
- God: “Sølvhalskæde med Tahiti perler”
Kort og præcis. Hvis man vil, kan man sagtens snige et ekstra beskrivende ord ind, fx “smukke tahiti perler” eller “Unik sølvhalskæde”, men det er faktisk ikke nødvendigt. Hvis dit produkt er de ting, skal brugeren nok se det fra billedet.
Hvis du sælger mange produkter der er ens, kan ovenstående måde at lave titler på, betyde at alle dine titler bliver ens. Et trick til at komme ude om det er at navngive dine produkter:
- God: Jupiter – Sølvhalskæde med Tahiti perler
Navngivning gør to ting: Det differentiere dit produkt, både fra dine egne og andres, men det er også med til at fortælle en historie.
Opdel din titel i sektioner
Det kan være en fordel at opdele dine titler, fx ved brug af bindestreg eller parenteser. Det gør den nemmere for køberne at læse, og gør at man kan få flere ting med, på en mere naturlig måde. Det gør også at man kan få håndværks eller unika releterede termer med. Her et et par eksempler:
- “Skrivesæt i træ – Unika”
- “Hæklede stof kurve (sæt med 4 størrelser)”
- “Voksdug med tryk (phthalat-fri)”
- “‘Vinter i April’ – Akrylmaleri”
Optimering af produkttitler – Avanceret
Følgende er for dem der gerne vil give deres produkttitler en ekstra indsprøjtning. Det handler om hvad folk søger efter, og at få folk til at kunne finde dine produkter, både ved søgninger på Amoa, men også i søgninger på google.
Kommer snart